Hoe verleid ik de zorgprofessional online?

Hoe zorg je ervoor dat de specialist of de praktijkondersteuner zich niet alleen op de website registreert, maar ook nog eens terugkomt? 

Dat begint eigenlijk met de volgende twee belangrijke vragen: Wat willen we met dit online platform bereiken? En waarom willen we dit platform? Bespreek open en eerlijk waarom je als bedrijf een dergelijk platform wilt ontwikkelen. Doe het niet omdat de concurrentie het ook doet. Doe het alleen omdat je inhoudelijk iets moois wilt maken en daarmee een bijdrage wilt leveren aan de kennisopbouw van je medische doelgroep. En bekijk ook van tevoren of je wel onderscheidend bent. Bestaat er niet al een online platform voor deze medische doelgroep, in dit therapiegebied? Waarom zou je nogmaals hetzelfde willen aanbieden?

Neem het serieus

Oke, de beweegredenen zijn goed. Maar heb je voldoende menskracht, enthousiasme, resources? Als dat binnen het bedrijf ontbreekt, is het heel lastig op regelmatige basis invulling te geven aan een dergelijke website. Een bezoeker heeft snel door hoe serieus een website wordt ingevuld en onderhouden.

Een goede website valt en staat met sterke inhoudelijke content waar je doelgroep iets aan heeft.

Als het je gelukt is, de specialist naar je site te laten komen, zorg dan dat het aanbod achter de registratie van topkwaliteit is. Je krijgt namelijk maar één kans om een goede eerste indruk te maken. Stel; de zorgprofessional heeft de weg naar jouw nieuwe website gevonden, registreert zich maar vervolgens staat daar alleen maar productinformatie. De kans dat hij terugkomt is klein. Gemiste kans.

Gebruiksvriendelijk

Zorg ervoor dat je navigatie duidelijk is, dat de bezoeker snel doorheeft hoe de site werkt en vindt wat hij zoekt. Indien mogelijk laat je een pop-up verschijnen waarin je vraagt of de bezoeker vindt wat hij zoekt, zo nee, bied hem de mogelijkheid een reactie te geven. Op die manier krijg je direct feedback over wat je nog kunt verbeteren aan je website.

Zorg voor relevante content

Om een dergelijke website echt goed in te richten met interessante, relevante content voor de zorgprofessional en deze ook regelmatig te updaten en aan te vullen met nieuwe materialen, heb je mensen nodig die daar aan werken, maar het ook niet erg vinden dat elke nieuwe aanpassing aan de website, wel eerst door de goedkeuringsprocedure moet.

Stel een redactie samen

Als je je als bedrijf vooral laat leiden door alle drempels, dan staat er straks een website waar niets gebeurt en kijkt iedereen elkaar aan: zie je nu wel, er komt niemand. Daarom moet je je van tevoren goed realiseren waar je aan begint. Zorg er in elk geval voor dat iemand projectowner is met een passie voor online communicatie. Hij of zij zal de aanjager moeten zijn binnen het bedrijf. Stel een redactie samen van productmanagers, medisch en market access-collega’s. Kom regelmatig bij elkaar en bespreek welke onderwerpen zich lenen voor de website. Maak een contentkalender waarmee je mensen ook kunt houden aan het leveren van de bijdrage die ze hebben toegezegd.

Email nieuwsbrief

Als de bezoeker dan terugkomt, verwacht deze namelijk wel iets nieuws te ontdekken. Hiermee wek je vertrouwen en laat je zien dat je de bezoeker serieus neemt. Zorg er daarom ook voor dat men direct het vinkje: ‘ik blijf graag op de hoogte van nieuwe content op deze website, ik ontvang daarover maximaal een keer per maand een update via de mail’. 

Als je besluit een platform voor zorgprofessionals in te richten,  zorg er dan voor dat intern de zaken op orde zijn, dat duidelijk is wie wanneer, welke content ontwikkelt en plaatst. Als je het doet, doe het dan goed.

Of maak keuzes in wat je doet en communiceer dat duidelijk. Alleen een webshop voor het bestellen van materialen, prima, maar zorg dat dat duidelijk is voordat men zich registreert. Dat voorkomt teleurstellingen.

Denk niet te gemakkelijk over het onderhouden van een dergelijk platform. het bepalen dat je zoiets wilt, gaat vaak snel, een webbouwer is ook zo gevonden maar denk vooral eerst goed na over wat er daarna allemaal nog moet gebeuren en niet voor even, voor jaren.

NVFM meeting 4 juni 2015

Veranderende rol farmamarketeer: Think global, act local

De farmamarketeer zoals deze zich nu in het medische landschap beweegt, heeft zijn langste tijd gehad. Dit heeft alles te maken met de steeds grotere invloed vanuit global en de veranderende rol van de health care professional. Zo bleek tijdens de bijeenkomst van de Nederlandse Vereniging voor Farma Marketeers, de NVFM, over de veranderende rol van de farmamarketeer op 4 juni jl. in Hotel Amersfoort aan het Veluwemeer. 

De HCP gaat zich steeds meer ontwikkelen van ‘zorgen voor’ naar ‘zorgen dat’, het bevorderen van zelfzorgmanagement van burgers (zie rapport in kader rechts). Hoe ga je als farmamarketeer de HCP daarin ondersteunen? Peter Paul Biermans van Symfonia benadrukte in elk geval vooral in te zetten op je softskills. ‘People do not buy what you do, but why you do it’. Geloofwaardigheid en consistentie zijn hierin belangrijke factoren. 

Global

Hoe positioneer je jezelf binnen een grote internationale organisatie? Alice Stuurmans, HR adviseur van My Tomorrows, adviseerde toch vooral te kijken naar wat je zelf nog kunt toevoegen aan alles wat global van je vraagt: ‘Balance and align local acting and global thinking.’  Vraag jezelf af waarom je doet wat je doet. Heb jij het gevoel dat je nog genoeg ruimte hebt om zelf na te denken? Of bepaalt global vooral wat je doet en hoe je denkt?

Tip van Alice: Schrijf je in bij een aantal internationale websites en laat je inspireren door The Next Web of Emerce.

Cultuurverschillen

Meer via global, dan ook meer contact met je internationale collega’s. Maar hoe communiceer je eigenlijk goed met elkaar? Wat vind je collega in India belangrijk tijdens de omgang met elkaar? Hoe ga je met elkaar om in een conference call of via email? Verdiep je in de culturele achtergrond van je internationale collega. Op de website World Business Culture leer je meer over de cultuur en gewoontes van collega’s aan de andere kant van de wereld.

Rapport

In het kader van de ontwikkeling van de HCP, rapport van april 2015 Naar nieuwe zorg en zorgberoepen; de contouren ontwikkeld door Zorginstituut Nederland.

NVFM meeting

Volgende NvFM meeting

  • datum: 24 september
  • tijd: 14.00-18.00 uur
  • onderwerp: CGR
  • locatie: ntb

Tijdens de meeting nog een video van een Conference Call in real life, met vast wat herkenbare momenten… 

BIG-register, Medi Access, Med Key of DocCheck?

Wanneer schrijft een specialist zich in op een website van een farmaceutisch bedrijf? Een inhoudelijk aanbod en een eenvoudige toegang lijkt de sterkste combinatie. Maar hoe kies je deze combinatie? Want er is niet één aanbieder, er zijn er wel vier.  TOET zet de voor- en nadelen op een rijtje. 

BIG-register

Kies je voor het BIG-register dan ben je goedkoop uit, dat is een voordeel. Maar een groot nadeel is dat je wel de updates in de gaten moet houden en daarover je webbouwer moet informeren. Dit gaat niet automatisch. Doe je dat goed, dan zit je CGR-technisch ook goed. Een steeds groter wordend nadeel van het BIG-register is dat artsen zich op elke website opnieuw moeten registreren met hun BIG-nummer.

Medi Access en Med Key

Met het oog op de toekomst lijkt het dan ook verstandiger om te kiezen voor een van de aanbieders in de markt die het BIG-register al voor je bijhoudt, zoals Medi Access of Med Key. Met deze registratiemodule ontvangen zorgprofessionals één gebruikersnaam en één wachtwoord waarmee ze zich op verschillende websites kunnen aanmelden.

De arts hoeft zich dan niet weer opnieuw te registreren waardoor hij of zij er nog een gebruikersnaam en wachtwoord bij krijgt. De drempel voor de specialist om zich te registreren op jouw website is op deze manier lager. Bij deze partijen betaal je eenmalig een bedrag voor de installatie en vervolgens een bedrag per jaar.

Internationaal

Ontwikkel je een internationale website, dan is wellicht DocCheck een optie. DocCheck is een online community voor artsen. Deze online ontmoetingsplaats telt bijna een half miljoen leden, onder wie bijna 200.000 artsen. Voordeel van de inlogcodes van DocCheck is dat ze meteen toegang geven tot meer dan 1842 websites met besloten professionele medische informatie. Een groot deel ervan is gesponsord door de farmaceutische industrie.

De terugkerende arts

Uiteraard speelt je budget een rol maar mocht je het kunnen begroten, dan lijkt een Medi Access of een Med Key-registratiemodule voor je nieuwe website voor zorgprofessionals noodzakelijk wil je ervoor zorgen dat specialisten zich in elk geval aanmelden op je website.

Maar staar je niet blind op het aantal artsen dat zich op dit moment via Medi Access, DocCheck of Med Key reeds heeft geregistreerd. Het gaat uiteindelijk altijd om de terugkerende arts.

Eén kans

Want dan kan je registratie eenvoudig zijn, als de content achter de inlog geen toegevoegde waarde biedt, komt de arts niet meer terug op je website. De eerste kennismaking met jouw website moet dus direct goed zijn. Je hebt namelijk maar één kans om een goede eerste indruk te maken…

Heb je een vraag of wil je hierover doorpraten? 

Lijstje

Laten we hopen dat er niet nog meer initiatieven bijkomen anders moeten artsen alsnog een lijstje met gebruikersnamen en wachtwoorden bijhouden.

TOET druk met online ondersteuning farma

We zijn druk bij TOET. Druk als website contentmanager, online consultant, projectleider online, IT manager, what’s in the name… 

Druk met de ontwikkeling van corporate- en productwebsites, CMS trainingen, Google Analytics reports en websites overzetten naar WordPress zodat ze dan direct ook mobiel beter zichtbaar zijn en beter te onderhouden door medewerkers zelf. Deze websites maakt TOET overigens nog steeds tot volle tevredenheid samen met WebGenerator.

ZINC procedures

Maar ook communicatieplannen schrijven ten behoeve van nieuwe invuling van websites, rekening houdend met SEO, beeldmateriaal samenstellen, multichannel strategieen, social media monitoren, implementeren registratiemodules, medewerkers begeleiden bij het invoeren van content, vragen beantwoorden vanuit hoofdkantoren, het redigeren en plaatsen van content, ZINC procedures, enzovoort… 

Behoefte

Kortom, het is wel duidelijk dat er een behoefte bestaat binnen de farmaceutische industrie aan mensen die weten waar online over gaat, welke vragen je moet stellen aan webbouwers en contentleveranciers. Maar ook heel praktische oplossingen hebben   voor een bestelformulier dat in Adobe Cq5 niet kan worden ontwikkeld. Dat doen we dan met Formees bijvoorbeeld. 

Corporate website ontwikkeld voor Sanofi Pasteur MSD in samenwerking met het hoofdkantoor in Frankrijk. 

Website over ziektebeeld ontwikkeld voor Sanofi Pasteur MSD, responsive website gebouwd in WordPress. 

Elk bedrijf een Web Manager

Ons land is in tweeën verdeeld; ICT en webbouwers aan de ene kant en mensen die daar weinig van kunnen en/of willen begrijpen aan de andere kant. Hierdoor is al vaak te veel betaald voor diensten die dat niet waard zijn. Bedrijven blijven tot in lengte van dagen afhankelijk van derden of IT-projecten mislukken volledig, zoals bij de overheid. Maar ook op kleinere schaal is de communicatie vaak slecht en daardoor het risico op fouten groot. Een Web Manager kan hierin uitkomst bieden.

Volgens Wikipedia is een Web Manager iemand die een brug slaat in organisaties tussen het management, marketing de interne afdelingen en de internetdeskundigen. Oke, maar hoe ziet zo’n functie er in de praktijk dan uit? Wat mag je als werkgever verwachten van eenWeb Manager?

Nieuwe website

Als voorbeeld gaan we een nieuwe corporate website ontwikkelen. Welke disciplines moet deze Web Manager beheersen om dit project in goede banen te leiden, te onderhouden en te verkopen binnen de organisatie?

  • De organisatie

De Web Manager moet iemand zijn die de bedrijfsprocessen en koersbepaling begrijpt. Waar wil het bedrijf heen? Welke rol vervult de nieuwe website hierin? Idealiter maakt deWeb Manager deel uit van het MT.

  • IT

De Web Manageris de ‘vertaler’ tussen bedrijf en webbureau en andersom. De Web Manager weet wat online de (on)mogelijkheden zijn, weet waarom SEO belangrijk is en wat een website mag kosten. Daarnaast is de Web Manager in staat offertes van webbureaus te beoordelen en kan na oplevering zelf de website onderhouden.

  • Sales

Als Web Manager ben je binnen het bedrijf nog vaak een vreemde eend in de bijt. Je doet dingen waar bijna niemand iets mee heeft. Alles gaat vaak nog op de manier zoals we dat tien jaar geleden ook deden. Mensen weten niet hoe het werkt, willen het ook niet weten en zien extra werk op hen afkomen. Het is dus belangrijk dat de Web Manager mensen kan motiveren mee te werken aan de nieuwe corporate website.

  • Redactioneel

De Web Manager heeft idealiter een journalistieke of redactionele achtergrond want een website vraagt om regelmatige updates, blogs, nieuws en beelden.

  • Creativiteit

Van de Web Manager verwachten we een hoge mate van creativiteit. Unieke, originele ideeën voor plaatsing op de website zijn belangrijk.

  • Social Media

De Web Manager heeft affiniteit met social media en krijgt hiervoor ook mandaat en vertrouwen vanuit de organisatie. Hoe kunnen we onze unieke content zo veel mogelijk delen via social media? De Web Manager weet hoe en houdt bij wat er met de berichten op social media gebeurt.

  • Aansturing

Als Web Manager moet je stevig in je schoenen staan. Binnen het bedrijf ben je grotendeels afhankelijk van collega’s en hun input. Maak van tevoren een contentplanning voor redactievergaderingen en maak afspraken over welke informatie op welke manier wordt aangeleverd, geredigeerd en getoond op de website.

  • Financiën

Een nieuwe website kost geld, niet alleen bij het opzetten maar vooral ook in onderhoud. De Web Manager weet een budget op de juiste manier te beheren.

  • Jurdisch/regelgeving

De Web Manager weet wat wel en niet gedeeld mag worden op internet.

  • Meten

De Web Manager laat in het MT zien welke acties voor conversie zorgen en wat de site dus oplevert.

Kan iemand dit allemaal? Ja dat kan. Een Web Manager is inderdaad een duizendpoot die tussen verschillende disciplines binnen het bedrijf moet kunnen schakelen. Het zal dan ook niet meevallen om ze te vinden. Maar ze zijn er zeker. Wellicht is er binnen het bedrijf een communicatiemanager die met wat extra training en opleiding deze rol kan gaan vervullen. En anders een vacature plaatsen of met een freelancer oplossen. Hoe dan ook. Elk bedrijf een Web Manager!

TOET bellen kan natuurlijk ook.

Contentplanning

Plan content met een contentkalender

Website klaar? Dat was een bevalling. Maar alles staat erop. De site kan online! Wat een feest! Geniet van dat moment want eigenlijk gaat het nu pas beginnen. Namelijk het onderhouden van de website.

Basiscontent

Als het goed is heb je de basiscontent van de website ontwikkeld aan de hand van een contentplan. Pak dat erbij. Ga bij elk onderwerp na of welk onderwerp in de loop van de tijd aanpassing behoeft, vervanging of verwijderd moet worden. Moet er beeld bij? Wie gaat de nieuw content maken en wanneer moet deze klaar zijn?

Nieuwe content

Maar we moeten ook nadenken over de doorstroom van nieuwe content. Welke activiteiten staan er voor de komende periode op de rol? Wie maakt daar een verslag van? Een video misschien? Kunnen we de presentaties van de sprekers van het congres op de site zetten?

Hoe?

Per artikel dat je plant maak je een onderwerp aan (in een Excel-sheet bijvoorbeeld). Daarin geef je aan wanneer het artikel geschreven moet worden, wanneer het op de site gepubliceerd moet worden (de deadline dus) en het belangrijkste wie verantwoordelijk is voor de totstandkoming ervan.

Communicatiemix

Je website maakt onderdeel uit van een communicatiemix. met daarin doelstellingen en boodschappen. Houd deze factoren altijd in het achterhoofd bij het plannen van nieuwe content. Je bent namelijk altijd bezig met het laden van je boodschap waarmee je uiteindelijk je doel wilt bereiken.

Content

Tips voor contentcreatie

Kun je wel wat inspiratie gebruiken voor contentcreatie? Hierbij een aantal tips om je op weg te helpen

  • Loop het magazijn in en verzamel materiaal, daar ligt goud!
  • Informatie verspreid op dvd’s? Haal alles eraf! Maar maak ook nieuwe video’s.
  • Afhankelijk van het doel van je site; interview bijvoorbeeld collega’s of de GM
  • Houd je content afwisselend zodat je voor elk wat wils op de site hebt.
  • Plan elke maand een redactievergadering met collega’s en verzamel ideeën
  • Denk niet alleen in tekst, maar ook in infographics, video’s, fotografie, slideshows, animaties etc.
  • Werk je bij een internationale firma? Wat kun je van het hoofdkantoor allemaal gebruiken?
  • Zorg dat je een budget hebt, zodat je weet wat je wel en niet kunt
  • Abonneer je op belangrijke blogs binnen je branche. Ook hieruit kun je inspiratie opdoen
  • Vraag bekenden uit de branche een inhoudelijke bijdrage te leveren als een soort gastcolumn
  • Publiceer interessante studies.
  • Plaats regelmatig een poll of enquête
  • Schrijf vervolgens op basis van de resultaten een artikel voor je blog.
  • Vraag opinion leaders een bijdrage te leveren aan de website
  • Ontwikkel een kennistest

Heb je zelf nog meer goede tips, geef ze door in een reactie. Dan voeg ik ze toe aan de lijst.

Marketing

Marketing anno nu is contentmarketing

Hoewel het nog steeds aantrekkelijk lijkt te adverteren met je product in een medisch vaktijdschrift, is het wellicht toch goed de opzet van de advertentie tegen het licht te houden van het nieuwe online tijdperk waarin we ons begeven.

Bekijk de advertentie en leg deze eens naast de contentmarketingdefinitie. In tegenstelling tot reguliere marketing is contentmarketing namelijk sterk klantgedreven en ondersteunend in plaats productgedreven. Contentmarketing neemt niet het product maar de informatiebehoefte van de klant als uitgangspunt. Contentmarketing ondersteunt de doelgroep bij:

  • het vergroten van kennis
  • het vergroten van vaardigheid
  • antwoord vinden op vragen

Storytelling

Contentmarketing betekent dus op een andere manier naar je product kijken, maar ook naar jezelf als bedrijf. Waar komt het product eigenlijk vandaan? Wat betekent het middel voor patiënten maar ook voor specialisten? Welk verhaal kunnen zij vertellen?

BedrijfsFilosofie

En de firma achter het product? Welk verhaal vertelt zij? Wat is de filosofie van het bedrijf? Kan een medewerker daar iets over vertellen? Waarom doen zij wat ze doen? Het verspreiden van dit soort informatie in de vorm van ‘storytelling’ neemt snel toe.

Me too’s

In een wereld waarin we regelmatig te maken met ‘me too’s’ is het belangrijk onderscheidend te zijn. Puur de aandacht richten op de USP’s van het product is niet meer genoeg. Het gaat nu en straks vooral om mensen boeien en binden met interessante informatie bijvoorbeeld in de vorm van verhalen.

Communicatie

Denk vanuit je klant, niet vanuit je product

Kruip in de huid van je klant. Wat zijn hun problemen en hoe kun je hen helpen? Waarom zou de klant jouw product willen kopen? Ontwikkel content rondom je product maar zodanig dat het geen reclame is. Ga daarom op zoek naar mensen die kunnen schrijven, affiniteit hebben met je product, maar ook een journalistieke insteek hebben.

Journalistieke insteek

Voor goede contentmarketing is een journalistieke achtergrond onontbeerlijk. Journalisten zijn namelijk al gewend te luisteren en dat is de basis voor elke contentmarketingstrategie. Nike heeft sinds kort een eigen socialmediateam. Alle digitale advertisingbureaus gingen eruit. Ze willen bij Nike zelf zien en horen waarover gesproken wordt op social media. Ook bij Ford en Reebok gingen de digitale bureaus de deur uit. Steeds meer bedrijven huren journalisten in voor het ontwikkelen van hun content.

Bedrijfsstrategie

Als je als bedrijf mee wilt in de ontwikkeling van contentmarketing wilt doen, moet je intern flink willen veranderen. Als de focus altijd op het product heeft gelegen en iedereen vooral druk is met het zo goed mogelijk in de markt zetten van de USP’s, dan is er nog een enorme slag te maken.

Onderschat niet de gevolgen voor medewerkers zelf. Contentmarketing vraagt een andere manier van werken, van denken. Wie kan daarin mee? Wie niet? Wie durft zijn of haar kennis met de hele wereld te delen?

Coca Cola

Achter de nieuwe website van Coca Cola zit een volledige redactie van journalisten, die samenwerken met 40 freelancers, fotografen en een paar marketingmedewerkers.Verhalen over sport, interviews, video’s en audio, alles staat erop. Opvallend is dat je de merknaam van Coca Cola op de homepage nauwelijks terugvindt. Coca Cola wil vooral het verhaal achter de frisdrank laden in plaats van gladde praatjes. Ze wil daarmee een betrouwbaar bedrijf zijn. Geloofwaardig. En dat ben je niet als je ondertussen toch de naam Coca Cola blijft rondtetteren overal op de website.