Uw Multichannel Marketing Afdeling voor Farma

Online contentmarketing strategie farma

Hoe kunnen we onze doelgroep actiever online bereiken, zelfs zonder dat ze daarom vragen? Dat doe je door een goed onderbouwde online contentmarketing strategie te ontwikkelen, te implementeren en te onderhouden en zo nodig bij te schaven. Onderstaand stappenplan helpt je als farmaceutisch bedrijf je strategie in te richten.

Aan de hand van onderstaand stappenplan ontwikkel je gezamenlijk een online strategie om uiteindelijk als bedrijf zelf mee aan de slag te gaan. Houd daarna regelmatig feedback-sessies om elkaar op het juiste spoor te houden.

Stappenplan online contentmarketing strategie

Gebruik voor het ontwikkelen van een contentstrategie onderstaand stappenplan. Begeleiding nodig bij het uitrollen en implementeren van onderstaande stappen? Geen punt, ik help je graag.

Stap 1: Waarom willen we met contentmarketing aan de slag?

Mobiliseer een aantal medewerkers met gevoel voor online communicatie en marketing. Liefst ook de general manager erbij, corporate affairs en iemand van medisch. Wie is leading? Wijs een medewerker aan die de boel bij elkaar brengt, maar ook houdt. Als je dat niet doet, is de kans groot dat je hele strategie niet eens van de grond komt. Leg uit waarom contentmarketing de toekomst is en waarom je deze kant op wilt. Neem de tijd voor discussie, maar zorg dat uiteindelijk alle neuzen dezelfde kant op staan.

Analyseer vervolgens met elkaar de huidige online positie van het bedrijf en beschrijf hoe deze zich verhoudt tot de concurrentie. Waar willen we uiteindelijk met de organisatie naar toe? Zijn jullie marktleider, waar blijkt dat uit? Willen jullie dat blijven? Waar liggen de online kansen en bedreigingen? Wat moet de nieuwe strategie uiteindelijk opleveren? Wat staat er in het huidige communicatieplan? Is er een organisatiestrategie? Wat zijn de wensen van de aandeelhouders? Hoe kunnen we de speerpunten uit de organisatiestrategie vertalen naar online doelen? En hoe verhoudt zich dat tot de wensen van de doelgroep?

Stap 2: Customer Journey, klant/patiëntreis

Voor de meeste farmaceutische bedrijven is de customer journey bekend terrein en hebben zij de persona’s goed in beeld. Maar zijn kennis, houding en gedrag van de persona’s nog actueel? Of zijn er inmiddels nieuwe doelgroepen bijgekomen?

Met effectieve contentmarketing maak je hier het verschil. Hiermee beïnvloed je hoe de doelgroep jou vindt, beoordeelt en hoe ze met je omgaan, de zogenaamde customer journey of klantreis. Dit zijn de stappen die klant/patiënt doorloopt om tot een beslissing over te gaan. Dus ook de patiënt die zelfstandig of samen met een verwijzer kiest voor een behandelaar of behandeling. Tijdens deze periode is men op zoek naar informatie. Ben je er dan met de juiste informatie op het juiste moment?

Stap 3: De strategie, verdere invulling

Ga verder met het invullen van contentmarketing strategie. Waar onderscheiden wij ons in ten opzichte van de concurrent? Wat maakt ons bijzonder, anders dan concurrenten? Verken de concurrentie, hoe onderscheidend zijn zij? Welke claim gebruiken zij? Wat is ons verhaal waarmee we aandacht vragen?

Wat is onze corporate missie? Dat is een belangrijke, want dat word je redactionele uitgangspunt. Zorg er wel voor dat je deze claim waar kunt maken. En dat je voorbereid bent op reacties die vanuit je publiek komen. Stel een aantal tweetberichten op en vraag je jezelf af of je hier binnen een uur een sterk antwoord op hebt. Zo niet, leg dan met elkaar vast hoe om te gaan met dit soort reacties.

Bespreek wie verantwoordelijk zijn voor het creëren van content.

Stap 4: Contentcreatie, organisatie en verspreiding

Vertaal de corporate missie naar een pay-off. Hiermee is niet alleen duidelijk waar ja als organisatie voor staat maar geeft je blijvend een redactionele richting aan.

Bedenk met elkaar welke rubrieken je gaat ontwikkelen, de frequentie en bepaal via welke kanalen je gaat communiceren richting je doelgroep (Twitter, website, e-mailnieuwsbrief)

Is het misschien mogelijk een contentcampagne te bedenken waarmee je het bedrijf/product landelijk op de kaart zet?

Contentmarketing ‘even erbij doen’ is onmogelijk. Zorg voor voldoende budget en draagvlak binnen de organisatie. Wie is de aanjager en spreekt mensen aan als deadlines niet gehaald worden?

Wie is waar verantwoordelijk voor en wanneer? Wie zijn de experts op welk gebied en wanneer kunnen zij een bijdrage leveren? Krijgen zij daar ruimte voor? Met welke kosten moet je rekening houden?

Stap 5: Contentplanning en Contentmapping

Bepaal welk contenttype, voor welke rubriek wanneer en waar verschijnt. Kunnen we deze content voor meerdere kanalen gebruiken? Hoe delen we dit artikel dan op in logische, kleinere elementen waarbij de context bewaard blijft? Maak gebruik van een contentspreadsheet en bepaal welk contenttype waar, wanneer en hoe verschijnt.

Stap 6: Workshops – optioneel Twitter, Facebook, Linkedin

Afhankelijk van de uitkomst van het stappenplan is het goed een aantal praktische workshops te volgen zoals Twitter, Facebook en/of Linkedin.

Monitoring van je social media content, met bijvoorbeeld Tweetdeck komt aan de orde in deze workshops.

Het effect van content verspreiding via verschillende kanalen op je website bezoek, meet je natuurlijk via Google Analytics.

TOET Communicatie kan deze workshops voor je verzorgen, via een webinar of in-company.

Stappenplan Contentmarketing strategie

Speciaal voor farmaceutische bedrijven

Wil je meer weten over hoe ik je hierbij kan ondersteunen? Neem vrijblijvend contact met mij op.