Eén van de vragen die ik laatst kreeg tijdens een avond over social media en farma was: Hoe onderscheid ik mij als farmaceut op LinkedIn? Antwoord daarop is eenvoudig. Zorg dat je weet wat je doet, dat je een verhaal hebt. Zorg dat je het anders doet dan anderen. Durf te kiezen voor een thema, een kennisdomein waarmee je naadloos aansluit bij jouw (niche) doelgroep. Je doelgroep is dan wel niet zo groot, je bereik des te groter.

Eén van de vragen die je zelf moet stellen is; Waarom zou een medisch specialist geïnteresseerd zijn in mijn bedrijfspagina?

Een antwoord zou kunnen zijn: ‘Omdat de medisch specialist informatie krijgt waar hij wat aan heeft, die hem of haar helpt.’ Relevante content dus.

Maar hoe doe je dat? Hoe zorg je ervoor dat je medische doelgroep jouw bedrijfspagina gaat volgen?

Door zijn of haar kennispartner te zijn.

Hoe bereik je dat?

Als het goed is, ken je je doelgroep natuurlijk al wel langer dan vandaag. Maar toch is de vraag; weet je wel wat je doelgroep écht nodig heeft?

Als je in het verleden vooral was van het boodschappen zenden in de hoop dat er ergens iets zou blijven hangen… dan moet je wel terug naar de tekentafel. Praten met je buitendienst, zelf naar je klant, een online search en social listeningheb je dan wel nodig om die behoefte goed in te schatten.

Aan de slag dus met je online contentplatform speciaal voor bijvoorbeeld de oncoloog, dermatoloog of infectioloog. Formeer een redactie en vraag hen als redactielid bij de ontwikkeling van het platform.

Wanneer je je LinkedIn bedrijfspagina opent is aan jou. Het kan interessant zijn om volgers mee te nemen in je contentontwikkelings-proces. Vraag hen bijvoorbeeld mee te denken over onderwerpen.

Heb je een lijst met emailadressen en consent? Koppel dan ook een nieuwsbrief aan je contentplatform.

Uiteindelijk ontwikkel je content die je dus op drie plaatsen gebruikt;  het platform (thuisbasis), de nieuwsbrief en de LinkedIn pagina.

Met deze manier van communiceren, onderscheid je je absoluut van de rest. Je doelgroep is dan wel iets kleiner, maar door relevante content te ontwikkelen voor je doelgroep, is je bereik wel een stuk groter.

Hieronder vind je een link naar een aantal voorbeelden waarbij farma een kennisdomein heeft geclaimd en dat verder heeft uitgewerkt al dan niet in combinatie met een nieuwsbrief, LinkedIn- of Facebookpagina.

Heb je zelf nog andere voorbeelden, ik zie ze graag tegemoet.

Voorbeelden bekijken

Content voorbeelden uit Farma

Kennisdomein geclaimd en uitgewerkt.
Voorbeelden bekijken