Heb jij ook het gevoel dat je gaat achterlopen?

‘Ik heb het gevoel dat we al achterlopen’, zei een potentiële klant deze week tegen mij. Herken je dat? Dat gevoel dat de hele wereld online actief lijkt en jullie (nog) niet? Dat is niet zo vreemd. Hoeveel collega’s ken je die de kennis, vaardigheden én drive hebben om deze online handschoen op te pakken? Precies! Iedereen is met zijn eigen werk bezig en voelt zich niet direct geroepen om het initiatief te nemen.

Dat is jammer want het gaat om ieders toekomst binnen het bedrijf. Hoogste tijd dus om te investeren in meer online zichtbaarheid. Maak budget vrij om de slag met je concurrentie te maken en bij te blijven in een constant veranderende wereld.

Dat budget is nodig om expertise in te huren om samen te inventariseren wat er nodig is om de stap naar meer zichtbaarheid te maken.

Zo’n inventarisatie heeft Bart ook gedaan. Bart werkt bij een instelling voor mensen met een lichamelijke beperking en ook hij wilde graag een slag maken maar wist niet hoe te beginnen. Ik kwam Bart tegen op een feestje.

Ons gesprek ging ongeveer zo

‘Jij doet toch iets met Facebook? Wij moeten al langer iets met social media. Maar er is niemand die dat oppakt. Dit is echt zoiets waar we eigenlijk al heel lang iets mee moeten maar waar niets mee gebeurt.

Zou jij voor ons wat Facebook posts kunnen schrijven?’

Natuurlijk kan ik Facebook posts schrijven, met alle liefde zelfs.

Maar Bart voor wie gaan we deze updates maken en wat wil je uiteindelijk bereiken? Is er budget? Kunnen we adverteren? Wat is de status van de website?

Toen was het even stil

Bart kijkt me vragend aan. ‘Jeetje wat een vragen allemaal. Geen idee eigenlijk’, was vervolgens zijn antwoord.

Dat was het begin van een mooie samenwerking.

In overleg met Bart en zijn collega’s startten we met de beoordeling van de huidige communicatiemiddelen. Voldoet de website nog wel? De site was al een aantal jaar oud en duidelijk ontwikkeld vanuit de organisatie zelf en niet vanuit de bezoeker.

Aan de slag dus met nieuwe websiteteksten, redigeren en interviews plannen en uitwerken. Het vergroten van je online zichtbaarheid begint altijd bij de website gevuld met relevante content.

Is de basis op orde?

Als de content is goedgekeurd, gaan we verder met het plannen en verspreiden van de content via de beschikbare kanalen. Is er een email nieuwsbrief, Facebook pagina of LinkedIn bedrijfspagina? Waar zit je klant? Hoe gaan we deze het beste bereiken?

Maak een keuze in de kanalen en ga dat kanaal regelmatig voorzien van content inclusief aantrekkelijk beeldmateriaal. Wil je meer volgers op je Facebook pagina, bedenk dat je dan moet gaan adverteren via Facebook. Het is niet zo dat je volgers automatisch al je updates te zien krijgen. Hoe meer interactie jij weet te creëren rondom je updates, des te meer volgers je updates zien. Denk dus goed na over de inhoud van je update. Stel bijvoorbeeld een vraag zodat je je volgers aanzet tot reactie.

Uiteraard is het verstandig om altijd je email nieuwsbrief in te zetten naast de social media kanalen. De nieuwsbrief is nog altijd het meest krachtige communicatiemiddel.

Uiteraard zijn alle keuzes die je maakt afhankelijk van je budget, je doelgroep maar vooral ook van je doelstelling. Wat wil je uiteindelijk bereiken? Wil je meer naamsbekendheid, meer klanten of meer inschrijvingen? Bepaal van tevoren ook waar je nu staat en en meet wat je investering na zes maanden heeft opgeleverd.

Wil jij, net als Bart, ook klein beginnen met het langzaam maar goed opbouwen van meer online zichtbaarheid?

Ik help je graag.

Groet,

Suzanne

Ja, wij kunnen als organisatie wel wat ondersteuning gebruiken. Neem vrijblijvend contact met ons op.

[gravityform id=”4″ title=”false” description=”false”]