Social media is de basis van je communicatie

We brengen met z’n allen inmiddels heel wat uren online door, dus ook jouw klanten en potentiële kandidaten. En waar ben jij? Druk met je werk, met je producten en diensten?

Maar dus niet met de toekomst van de organisatie?

Social media zijn al niet meer uit ons leven weg te denken. Sommige contentspecialisten adviseren ons om vooral weg te blijven van deze commerciële contentverspreiders. ‘Je bouwt toch ook geen huis voor een ander?’ Is dan een redenatie. Daar zit wat in. Geef ik toe.

Maarrr…

Natuurlijk je kunt steengoede content ontwikkelen. In de hoop dat, wanneer mensen iets zoeken, ze bij jouw website uitkomen en zich dan uiteindelijk aanmelden voor jouw nieuwsbrief.

Dat is dan ook direct het allermooiste want ik ben er ook van overtuigd dat de nieuwsbrief je grootste communicatiekracht is en blijft.

Maar voordat mensen zich inschrijven voor jouw nieuwsbrief….

Precies!

Dáár gaat het om.

Die lange weg die je nog moet gaan.

Dáár hebben we social media voor nodig.

Alleen via social media kunnen we mensen bereiken die niet via Google op je website landen.

Voorbeeld

In de zorg is bijna 50% latent werkzoekend, 8% maar is actief werkzoekend. Als je in dit geval alleen uit zou gaan van je eigen kracht en dus van je vindbaarheid via Google, zoekt 8% op een baan in de zorg. Met 140.000 openstaande vacatures kun je dan wel inpakken. 

Maar als je nu eens een social media campagne zou inrichten waarmee je jouw zorgorganisatie in het zonnetje zet. Via Facebook plaats je advertenties gericht op mensen die in de zorg werken. Op die manier bereik je in elk geval een deel van die bijna 50% latent werkzoekende. Die denkt bij een advertentie die voorbij komt in zijn of haar tijdlijn: ‘hé, wat een leuke organisatie, ik klik even door naar de vacature.’

Zorg dan wel dat die vacature/landingspagina ook geweldig is, want zo niet, dan is al je voorwerk voor niets geweest… Alles moet kloppen.

Kortom

Je kunt gewoon niet meer zonder social media.

Alleen al om het vertrouwen, zou je zichtbaar moeten zijn. Vinden mensen ook fijn. Mensen vinden het prettig om iets te zien wat ze kennen. Dat geeft een vertrouwd gevoel. Dat versterkt het gevoel dat ze er goed aan hebben gedaan om bij jou te gaan werken. ‘Kijk ’s wat gaaf, hier werk ik.’ Ook voor behoud van medewerkers belangrijk.

Blijf je concurrent voor

De inzet van social media is om meer redenen aan te raden. Niet alleen om je doelgroep te bereiken maar ook om je concurrent voor te blijven. Adverteert hij wel met zijn congressen via social media maar jij stuurt nog steeds mailings via de post? Wie zal het uiteindelijk langer volhouden?

Aan de slag gaan met social media is dus absoluut ook een strategische bedrijfskeuze. Maar wel één waar je vol vertrouwen voor moet gaan. Ik merk dat de wat oudere ondernemers het lastig vinden zich over te geven aan deze nieuwe manier van communiceren. Als de investering zich niet snel genoeg terugverdient dan stoppen ze er gewoon weer mee.

Bepaal reële kpi’s

Met social media moet je ook niet beginnen als je daarmee direct het aantal aanmeldingen op een nascholing wil verhogen of direct een aantal vacatures wil invullen. Als de insteek een directe ROI is, dan zeg ik: niet doen! Dat is zonde van alle inspanning. Bepaal van tevoren met elkaar een aantal reële kpi’s voor het eerste jaar en evalueer deze regelmatig. Stel zo nodig bij.

Bouw aan een publiek

Met de inzet van social media bouw je aan een publiek, een fanbase. Dat kost tijd en geld. Mensen die niet van plan waren van baan te wisselen, besluiten jou wel te gaan volgen op Facebook omdat je interessante verhalen vertelt. Totdat na een jaar een vacature voorbij komt, waar één van hen toch op solliciteert.

Zo werkt social media. Als de basis van je communicatie.

Contact
Wil je graag met social media de zichtbaarheid van de organisatie vergroten, maar weet je niet waar je moet beginnen? Ik denk graag met je mee.
Contact